Księga Objawienia budzi ogromny respekt. Powszechnie uważa się, że jest trudna do zrozumienia. Faktycznie, jej tekst daleko odbiega od każdego innego rodzaju literatury. Jednak warto spróbować ją zrozumieć, bo zawiera wiele cennych informacji. Szczególnie dla Chrześcijan żyjących na początku dwudziestego pierwszego wieku (czasów otwarcia siódmej pieczęci). Oto krótkie wprowadzenie do Apokalipsy:
I. Jan nie był jedynym prorokiem, który miał wizję panoramy historii świata
Oto niektórzy z pozostałych:
„Po zakończeniu tłumaczenia Księgi Mormona, zabrałem się za czytanie Biblii z pomocą Urim i Tumim. Przeczytałem pierwszy rozdział Księgi Rodzaju i ujrzałem te rzeczy tak jak się odbywały. Wtedy otworzyłem drugi rozdział i następny i następny, i całość przeszła przede mną jak wielka panorama, rozdział za rozdziałem aż przeczytałem wszystko. Ja to wszystko ujrzałem!” (Robert J. Matthews, ”A Plainer Translation” - Joseph Smith’s Translation of the Bible: A History and Commentary, Provo: Brigham Young University Press, 1985, str. 25)Enoch
Józef Smith powiedział, że Jan „ujrzał te same rzeczy odnoszące się do dni ostatnich, które widział Enoch” (Teachings of the Prophet Joseph Smith, Deseret Book, 1976, str. 84). Chodzi prawdopodobnie o wizję Enocha o której mowa w Perle Wielkiej Wartości, w której „Pan pokazał Enochowi wszystkie rzeczy aż do końca świata...” (Księga Mojżesza 7:41-67).
Brat Jereda
Także Bratu Jereda Pan pokazał „wszystkich ludzi, którzy żyli na ziemi, a także wszystkich, którzy przyjdą na świat, żadnych nie pomijając, aż po krańce świata” (Eter 3:25), a następnie kazał mu to wszystko zapisać i zapieczętować, dodając: „gdy uznam to za stosowne, wyjawię to ludziom” (w. 27). Opis Brata Jereda znajduje się w nieobjawionej jeszcze, zapieczętowanej części Księgi Mormona.
Daniel
Daniel także otrzymał nakaz zapieczętowania swojej wizji (Daniel 12:4, 9).
Nefi
Prorok Nefi widział te same rzeczy, które widział Apostoł Jan, jednak Pan mu powiedział: „ale tego, co odtąd zobaczysz, nie będziesz pisał, bowiem Pan Bóg wyznaczył do tego apostoła Baranka Bożego”, czyli Jana (1 Nefi 14:25). Nefi dowiedział się też, że inni również otrzymali podobną wizję i to spisali „i jest to zapieczętowane, aby we właściwym dla Pana czasie zostało wyjawione domowi Izraela” (w. 26).
Prorokowi Moroniemu Pan wyjawił, że tym właściwym czasem będzie moment, w którym Izrael „rozerwie zasłonę niewiary”. „Wtedy proroctwa, które nakazałem spisać Janowi, Mojemu słudze, zostaną wyjawione wszystkim.” (Eter 4:15-16).
Jan jako jedyny nie otrzymał przykazania ukrycia, lub zapieczętowania swojej wizji. Księga Objawienia znana jest także pod tytułem „Apokalipsa Jana”. Słowo „apokalipsa” pochodzi od greckiego słowa „apokaluptō”, które oznacza „obnażyć”, „ujawnić” lub „odsłonić”.
Dlaczego powinniśmy studiować Księgę Objawienia i starać się ją zrozumieć? „Gdy zobaczycie, że tak się dzieje, będziecie wiedzieli, że zbliża się czas, gdy proroctwa te niewątpliwie się spełniają” (w. 16). Księga Objawienia pomaga nam wiedzieć, że „Ojciec rozpoczął swe dzieło na całym świecie” (w. 17), bo zobaczymy jak na naszych oczach wypełniają się zawarte w niej proroctwa.
II. Księga Objawienia jest łatwa do zrozumienia
Prorok Józef Smith powiedział, że Księga Objawienia „jest jedną z najłatwiejszych do zrozumienia ksiąg jakie Bóg kazał napisać” (Teachings of the Prophet Joseph Smith, Deseret Book, 1976, str. 290).
Apostoł Bruce R. McConkie napisał, że są w niej wprawdzie wersety, które jeszcze nie są jasne, ale większość księgi powinna być zrozumiała „przez lud Pana”. Członkowie Kościoła Jezusa Chrystusa Świętych w Dniach Ostatnich dysponują wystarczającą wiedzą do zrozumienia najważniejszych przesłań dzieła Jana. Wiedza ta wynika ze zrozumienia wiecznych prawd, dostępu do wypowiedzi współczesnych proroków oraz daru proroctwa. (Understanding the Book of Revelation, Ensign, Wrzesień 1975) (patrz - Nauki i Przymierza 76:5-8).
W artykule pod tytułem „Zrozumieć Księgę Objawienia” Starszy McConkie podaje następujące wytyczne:
1. Powinniśmy pamiętać, że księga ta skupia się na wydarzeniach, które miały mieć miejsce po czasach Nowego Testamentu, z naciskiem na dni ostatnie.
2. Czytajmy Apokalipsę ze zrozumieniem Planu Zbawienia i sposobu w jaki Bóg wpływa na ludzkość.
3. Sięgajmy do współczesnych objawień, które mówią o podobnych tematach co Księga Objawienia używając podobnego języka.
4. Studiujmy przemówienia Józefa Smitha na temat Księgi Objawienia.
5. Korzystajmy z Natchnionej Wersji Biblii (Tłumaczenie Józefa Smitha).
6. Powstrzymujmy się od interpretowania tych symboli, których znaczenie nie zostało jeszcze objawione.
7. Szukajmy inspiracji od Ducha Świętego.
III. Księga Objawienia w skrócie
Zapoznajmy się teraz z Apokalipsą w telegraficznym skrócie. Oto panorama panoramy historii świata:ROZDZIAŁ 1 - wprowadzenie do wizji jaką Jan otrzymał w niedzielę, Dzień Pański
ROZDZIAŁY 2-3 - listy do siedmiu kościołów (okręgów lub palików Kościoła)
ROZDZIAŁY 4-5 - wizja przyszłego Królestwa Celestialnego (Bóg w swej chwale wielbiony przez człowieka i zwierzęta, Jezus - Baranek - odpowiedzialny za wypełnienie boskiego Testamentu wobec tej Ziemi)
ROZDZIAŁ 6 - wizja otwarcia sześciu pieczęci (każda reprezentująca tysiąc lat historii ludzkości)
ROZDZIAŁ 7 - pierwsza przerwa na rozmowę o tym jak Święci mogą przetrwać zniszczenia opisane w następnych dwóch rozdziałach - ósmym i dziewiątym (zapieczętowanie Świętych Boga w Świątyni)
ROZDZIAŁY 8-9 - powrót do wizji - zniszczenia po przełamaniu siódmej pieczęci (okres po rozpoczęciu Millenium ale przed Drugim Przyjściem Jezusa, prawdopodobnie początek 21 wieku)
ROZDZIAŁ 10 - druga przerwa na osobiste instrukcje dla Jana
ROZDZIAŁ 11 - powrót do wizji - służba dwóch proroków (członków Kworum Dwunastu Apostołów) w Jerozolimie, oblężenie Jerozolimy, śmierć i zmartwychwstanie dwóch proroków
ROZDZIAŁY 12-13 - powrót do czasów Jana, zapowiedź Wielkiego Odstępstwa, retrospekcja do czasów początku konfliktu dobra ze złem - Wojna w Niebie, upadek Lucyfera, odstępne siły do czasów Drugiego Przyjścia
Znaczenie niektórych symboli:
- Kobieta - Kościół Jezusa Chrystusa
- 12 gwiazd - dwunastu apostołów, czyli upoważnienie kapłaństwa
- smok ("rudy", "rydzy", "koloru ognia", "czerwony") - królestwa ziemi kontrolowane przez Szatana
- dziecko - polityczne królestwo Boga
- bolesny poród - ustanowienie Syjonu. budowanie Kościoła Jezusa Chrystusa Świętych w Dniach Ostatnich
ROZDZIAŁ 14 - przywrócenie Ewangelii w dniach ostatnich, Moroni przynosi Księgę Mormona
ROZDZIAŁ 15 - trzecia przerwa - przygotowania w niebie do ostatecznej ofensywy zła
ROZDZIAŁ 16 - powrót do wizji - powtórzenie wydarzeń opisanych w rozdziałach 8, 9 i 11 (początek siódmego tysiąclecia) z nieco innej perspektywy, siedem plag
ROZDZIAŁY 17-18 - czwarta przerwa - natura królestwa Szatana
ROZDZIAŁ 19 - piąta przerwa - wesele Baranka, Chrystus jest Królem Królów i Panem Panów
ROZDZIAŁY 20-22 - powrót do wizji - Millenium, sąd ostateczny i celestializacja Ziemi
ROZDZIAŁ 22, wersety 6-21 - Jan otrzymuje przykazanie rozesłania swej wizji po świecie.
Powyższe skarby otrzymałem od jednego z moich ulubionych profesorów Uniwersytetu Brighama Younga - Prof. Richarda D. Drapera, podczas prowadzonych przez niego zajęć kursu Apokalipsy Jana. Gorąco polecam jego książkę p.t. Opening the Seven Seals, The Vissions of John the Revelator. Zawiera ona wiele informacji, komentarzy współczesnych proroków oraz wyjaśnienie znaczeń wielu symboli. Pomaga również zrozumieć styl literatury apokaliptycznej z czasów Jana.